Remont linii kolejowej 447: rusza przebudowa stacji PKP Warszawa Włochy

Nowe przejście podziemne pod PKP Warszawa Włochy, remont peronów, modernizacja torów – to tylko niektóre elementy towarzyszące modernizacji linii kolejowej 447 na odcinku Warszawa Włochy-Grodzisk Mazowiecki. Od września mieszkańcy Włoch muszą się liczyć ze sporymi utrudnieniami, w tym roczną przerwą w kursowaniu pociągów.

Linia kolejowa 447 Warszawa Włochy-Grodzisk Mazowiecki to tory podmiejskie, którymi codziennie do pracy w stolicy dojeżdżają tysiące mieszkańców podwarszawskich miejscowości, a także Ursusa i Włoch (m.in. SKM i Kolejami Mazowieckimi). Modernizacja linii była tematem obrad włochowskiej Komisji Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska, która odbyła się w Adzie 21 kwietnia. W posiedzeniu komisji, oprócz radnych wzięli udział przedstawiciele PKP PLK i Zarządu Transportu Miejskiego, którzy odpowiadali na pytania mieszkańców Włoch dotyczące planowanego remontu. Pierwsze roboty na linii zaczną się już w maju, a na duże utrudnienia musimy szykować się od września.

peron_stacjapkp_500.jpg

Przebudowa przejścia podziemnego, windy, nowe perony
Umowa na modernizację linii 447 została podpisana przez spółkę PKP PLK z Przedsiębiorstwem Robót Mostowych „Mosty Łódź” 3 kwietnia i opiewa na kwotę 285 mln zł brutto. Obejmuje kompleksową modernizację torów i infrastruktury na wszystkich przystankach między Grodziskiem Mazowieckim a Włochami.
Sporo zmieni się też na naszej stacji. Perony zostaną zmodernizowane, pojawi się też dodatkowe zadaszenie. Charakterystyczne dla linii 447, modernistyczne wiaty, które możemy podziwiać m.in. we Włochach zostaną zachowane i odnowione. Tunel pod naszą stacją będzie zburzony i wybudowany na nowo – zostanie pogłębiony i wyposażony w windy. Pojawi się też monitoring i informacja pasażerska.
Co z zabytkowym rozkładem jazdy?
Podczas spotkania komisji w Adzie przedstawiciele Stowarzyszenia Sąsiedzkie Włochy upomnieli się o kwestię wyeksponowania historycznego rozkładu jazdy odkrytego podczas remontu pod koniec 2014 roku, a także starych napisów i przedwojennych płytek w przejściu podziemnym pod włochowską stacją. Przedstawiciele PKP PLK zadeklarowali, że wszelkie prace remontowe będą wykonywane pod nadzorem Stołecznego Konserwatora i to jego rekomendacje rozstrzygną o wyeksponowaniu poszczególnych elementów.

napisy_odkryte.jpg

Utrudnienia dla mieszkańców Włoch
Roboty związane z modernizacją linii 447 zostały podzielone na 3 główne etapy:
1. prace przygotowawcze: od maja do września 2017 r.
2. prace właściwe, z całkowitym zamknięciem linii: od września do września 2018;
3. prace wykończeniowe: od września 2018 do stycznia 2019.

Dla włochowian modernizacja będzie wiązała się z wieloma trudnościami w codziennym poruszaniu się po Włochach i dojazdach do pracy. Już od maja przejście podziemne pod stacją będzie zamknięte. Na peron będzie można wejść tylko od strony ul. Chrobrego. Z kolei od września, przez rok, żadne pociągi (w tym jadące w stronę Błonia, Sochaczewa i Łowicza) nie będą zatrzymywały się w naszej dzielnicy. Pewnym rozczarowaniem jest brak uwzględniania etapowania prac, tak, by ruch wahadłowy pozostał możliwy. Zdaniem przedstawicieli spółki PKP PLK pociągi wahadłowe nie są możliwe z powodu przebudowy rozjazdów przed stacją (na wysokości Lidla i Biedronki przy ulicy Plastycznej).

Jaka komunikacja zastępcza?
W związku z zamknięciem ruchu pociągów przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego badają obecnie możliwość uruchomienia w Alejach Jerozolimskich bus pasu, który miałby wspomóc transport mieszkańców podwarszawskich miejscowości do centrum miasta.

Duże poruszenie wśród mieszkańców obecnych na posiedzeniu komisji wywołała kwestia samego wyjazdu z Włoch. Już dziś ulica Popularna, Kleszczowa i Dźwigowa są w godzinach szczytu zakorkowane. Według Grzegorza Dragana z ZTM nie można wykluczyć bardziej kompleksowej reorganizacji ruchu na terenie Włoch i Ursusa. Zasugerował on także zwiększenie częstotliwości kursowania poszczególnych włochowskich linii m.in. 127. Zarówno Grzegorz Dragan, jak i przedstawiciele PKP PLK podkreślali, że wzrośnie rola stacji PKP/WKD Aleje Jerozolimskie oferująca przesiadki z autobusów do pociągów i WKD i stamtąd sprawny dojazd do Centrum.
Z sali padły też pytania dotyczące poprowadzenia ruchu poprzez specjalny pociąg kursujący przez Odolany, bądź poprowadzenie autobusów ulicą Połczyńską, które dowoziłyby mieszkańców Włoch bezpośrednio do stacji metra. Jednak z powodu wydłużenia czasu podróży i dużego natężenia ruchu na ulicy Połczyńskiej (zamknięta ul. Górczewska) rozwiązania te nie są dziś traktowane jako priorytetowe.

Wśród postulatów uczestników spotkania pojawił się także pomysł wzmocnienia roli linii 306, która dowozi mieszkańców Włoch bezpośrednio do linii tramwajowych w al. Krakowskiej. Przedstawiciel ZTM zadeklarował, że zgłaszane przez mieszkańców pomysły komunikacji zastępczej zostaną dokładnie przeanalizowane pod względem potencjalnej efektywności, podziękował także za wszystkie konstruktywne propozycje.

Oskar Kulik

Przewiń do góry