Facebook Youtube

Stacja PKP Warszawa Włochy zyska nowe oblicze

W 2016 roku spółka PKP PLK planuje przebudowę przejścia podziemnego, modernizację peronów i torów przy włochowskiej stacji.

Podczas spotkania „Jak ocalić Miasto Ogród Włochy”, które nasze Stowarzyszenie zorganizowało pod koniec maja w Adzie, przedstawiciele spółki PKP PLK zaprezentowali mieszkańcom założenia remontu włochowskiej stacji. Zmieni się sporo. Przede wszystkim zmodernizowane zostaną oba perony, a ich nawierzchnia wyposażona będzie w oznakowanie dotykowe i ostrzegawcze dla osób niedowidzących i niewidomych. Co ważne, zabytkowa wiata na peronie 2 będzie zachowana w nienaruszonej, skrzydlatej formie. Zostanie jednak odnowiona zgodnie z wytycznymi Stołecznego i Mazowieckiego Konserwatora Zabytków.

Nowe przejście pod stacją
W miejscu obecnego tunelu pod stacją powstanie nowe przejście z wyjściamia na ul. Chrobrego i ul. Świerszcza. Zostanie ono dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, które będą mogły korzystać z nowych wind. Przejście będzie także znacznie wyższe niż obecnie. Ku radości mieszkańców przedstawiciele PKP PLK poinformowali, że w ramach robót przeprowadzonych zostanie wiele prac odtworzeniowych z zachowaniem historycznych elementów – takich jak chociażby zabytkowe napisy. Ściany zostaną wyłożone płytkami o takim kształcie jak te przedwojenne. Ta deklaracja cieszy tym bardziej, że właśnie o uwzględnienie przedwojennej architektury apelowały włochowskie organizacje pozarządowe w liście skierowanym do PKP PLK pod koniec 2014 roku (list podpisały Stowarzyszenie Sąsiedzkie Włochy, Fundacja Stare Nowe Moje Włochy, Stowarzyszenie Mieszkańców Kamienice Włochy i Fundacja Willa Jasny Dom).
Ściany przejścia będą zabezpieczone specjalną powłoką antygraffiti, chroniącą przed wandalami. Sufity zostaną wykończone tynkiem strukturalnym nawiązującym do historycznego, a na posadzce pojawią się duże szare, granitowe płyty. Zarówno w nowym przejściu, jak i na peronach zainstalowany zostanie monitoring.

Co z zabytkowymi napisami?
PKP PLK nie zapomniało także o zabytkowym rozkładzie jazdy odkrytym w listopadzie 2014 roku. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami przedstawiciele spółki potwierdzili, że po remoncie zostanie on wyeksponowany – sposób i lokalizacja tej ekspozycji zostanie ustalona w konsultacji z mieszkańcami.

Nowe tory, szybsze pociągi 
Dzięki modernizacji torów na linii 447 Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć szybciej. Ich prędkość wzrośnie do 120 km/h.
Przetarg na wykonanie robót w ramach projektu modernizacji zostanie ogłoszony prawdopodobnie ok. 30 czerwca 2015 roku. Szacunkowy koszt całego projektu to ok. 350 mln zł.

Przewiń do góry