Facebook Youtube

Jak będzie przebiegał remont linii kolejowej i stacji we Włochach? Wywiad z przedstawicielem PKP PLK

Pierwszych utrudnień związanych z przebudową linii kolejowej Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy możemy się spodziewać w maju 2017 r. Zapraszamy do lektury wywiadu z Panem Karolem Jakubowskim ze spółki PKP PLK na temat szczegółów planowanej przebudowy.


Oskar Kulik: Nasi czytelnicy chcieliby się dowiedzieć kiedy dokładnie ruszy remont przystanku Warszawa-Włochy i ile potrwa?
Karol Jakubowski: Zakładamy, że prace na linii 447 prowadzone będą równolegle na wszystkich odcinkach, czyli przebudowa w rejonie przystanku Warszawa Włochy rozpocznie się we wrześniu 2017 r. Szczegółowy harmonogram robót opracuje wykonawca po podpisaniu umowy. Harmonogram dostosowany będzie do czasu trwania zamknięcia linii nr 447.

OK: Z jakimi utrudnieniami w takim razie muszą liczyć się mieszkańcy Włoch?
KJ: W związku z przebudową należy spodziewać się utrudnień od początku maja 2017 r. Do sierpnia 2017 r. zmniejszy się liczba pociągów osobowych kursujących po linii nr 447, zaś w miesiącach wrzesień 2017 r. – listopad 2018 r. ruch na linii nr 447 zostanie całkowicie wstrzymany. Jeszcze w okresie grudzień 2018 r. – styczeń 2019 r. linia będzie funkcjonowała przy ograniczonej przepustowości. Przez cały okres zamknięcia niestety nie będzie możliwe kursowanie pociągów wahadłowych, a pociągi osobowe w kierunku Łowicza nie będą zatrzymywały się na stacji Warszawa Włochy.

OK: Czy mógłby Pan w takim razie przedstawić informacje na temat komunikacji zastępczej w tym okresie? Skala utrudnień będzie olbrzymia. Czy może jest jeszcze za wcześnie na te informacje?
KJ: Informacje na temat komunikacji zastępczej zostaną udzielone mieszkańcom po uzyskaniu porozumienia z obsługującymi linię przewoźnikami i zaplanowaniu przez nich tras objazdowych w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Obecnie prowadzone są analizy mające na celu jak najlepsze zaplanowanie komunikacji zastępczej w okresie modernizacji linii.

OK: Czy jednak dostępne będzie przejście podziemne?
KJ: Przejście podziemne, w związku z jego przebudową, zostanie całkowicie wyłączone z ruchu od września 2017 r. praktycznie na cały okres zamknięcia linii…


OK: Będąc jednak przy przejściu podziemnym – na spotkaniu z mieszkańcami Włoch w maju 2015 roku przedstawiciele PKP PLK zapewniali, że zachowane zostaną zabytkowe wiaty na peronach, a także że w przejściu podziemnym pod włochowską stacją zostaną odtworzone charakterystyczne historyczne płytki. Czy te założenia są nadal aktualne?
KJ: Omawiane założenia dalej są aktualne tj. zostanie odtworzony oryginalny wygląd przejścia podziemnego, jak i zostanie przeprowadzona renowacja wiat przystankowych.

OK: A co z zabytkowym rozkładem jazdy, odkrytym podczas remontu w listopadzie 2014 roku?
KJ: Zabytkowy rozkład jazdy został odpowiednio zabezpieczony, a wykonawca prac modernizacyjnych linii 447 będzie miał obowiązek prowadzić prace z uwzględnieniem wymogów oraz w konsultacji z Konserwatorem Zabytków.

OK: A w jaki sposób PKP PLK zamierza sobie poradzić sobie z utrzymaniem przejścia podziemnego po remoncie? Obecnie w przejściu podziemnym regularnie dochodzi do wandalizmu, czego przykładem są zniszczone schody, wybite witryny i oprawy oświetleniowe oraz malunki na ścianach.
KJ: Planowana modernizacja zakłada budowę systemu monitoringu. Dodatkowo powierzchnie przejścia podziemnego i wiat przystankowych zostaną pokryte powłokami antygraffiti.

OK: Trzymając się jeszcze kwestii stacji. Na jakie ułatwienia po remoncie mogą liczyć osoby niepełnosprawne, rodzice z wózkami, czy osoby z rowerami i ciężkim bagażem?
KJ: W ramach modernizacji przystanku Warszawa Włochy przewidziano wykonanie na peronach pochylni dla osób niepełnosprawnych, windy oraz platformy pionowej. Z windy będą mogli korzystać także rowerzyści, rodzice z wózkami i osoby z ciężkim bagażem.

OK: Dziękujemy za romowę.

Wywiad został opublikowany w ostatnim numerze „Kuli Włochowskiej”. PRZECZYTAJ POZOSTAŁE ARTYKUŁY W CZERWCOWYM WYDANIU „KULI WŁOCHOWSKIEJ”

O LINII 447
Linia kolejowa Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki nr 447 to jeden z najbardziej obciążonych ruchem odcinków kolejowych w Polsce. W ciągu dobry przejeżdża nią 170 pociągów. Linia ma fundamentalne znaczenie dla komunikacji aglomeracyjnej oraz regionalnej. Zmodernizowana trasa Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki przejmie ruch aglomeracyjny i regionalny, co odciąży linię z Katowic do Warszawy (nr 1), umożliwiając niezawodne prowadzenie ruchu pociągów dalekobieżnych i międzynarodowych.
Efektem inwestycji na 22-kilometrowej linii 447 będzie m.in. większa niezawodność przejazdu oraz możliwość szybszej jazdy pociągów. Po zakończeniu prac wzrośnie prędkość pociągów pasażerskich z 90 km/h do 120 km/h. Na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy perony będą przebudowane i wyposażone w wygodne estetyczne wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie, a także urządzenia informacji pasażerskiej. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Polskie Linie Kolejowe wybudują także nowy przystanek osobowy w Parzniewie, dzięki czemu do linii zyskają dostęp mieszkańcy kolejnych miejscowości.

Oskar Kulik

Przewiń do góry