W związku z dyskusją dotyczącą budowy ronda na ulicy Popularnej, skierowaliśmy zapytania do różnych instytucji i zebraliśmy w jednym miejscu kilka najważniejszych faktów dotyczących tej inwestycji.
Źródłem poniższych informacji są oficjalne pisma otrzymane z Zarządu Dróg Miejskich i Biura Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st. Warszawy, w których instytucje te odniosły się do pytań i wątpliwości naszego Stowarzyszenia związanych z budową ronda.
10 kluczowych informacji dot. planów budowy ronda na ul. Popularnej
- Rondo powstanie na wysokości wyjazdu z Castoramy, a zatem na wysokości ul. Wiktoryn.
- Ulica Popularna zostanie poszerzona. Zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu, zwiększy się przekrój jezdni ul. Popularnej po stronie Castoramy. Pomiędzy al. Jerozolimskimi a wjazdem do Castoramy pojawi się jeden dodatkowy pas o szerokości 3 metrów. Będzie to pas przeznaczony wyłącznie do skrętu w prawo do Castoramy i Black Red White. Za wjazdem do Castoramy ulica Popularna będzie się zwężać z dwóch pasów do jednego (nie będzie już obecnego pasa do skrętu w lewo).
- Inwestorem, który chce budować i sfinansować koncepcję zmian na ul. Popularnej jest firma Black Red White. Inwestor uzasadnia propozycje zmian w organizacji ruchu chęcią ułatwienia wyjazdu i wjazdu aut na teren obiektów handlowych, tak by nie blokowały ulicy Popularnej.
- Projekt nowej organizacji ruchu został zatwierdzony w Urzędzie Miasta 14 września 2017 roku, ale inwestor nie uzyskał jeszcze pozwolenia na budowę.
- W ocenie Biura Polityki Mobilności i Transportu Urzędu Miasta budowa ronda nie wpłynie negatywnie na przepustowość wlotu ul. Popularnej i Al. Jerozolimskich. Ze względu na planowany dodatkowy pas, Biuro przewiduje zminimalizowanie obecnych zatorów na wysokości Black Red White i Castoramy.
- Zdaniem Biura Polityki Mobilności i Transportu Urzędu Miasta, rondo nie spowolni ruchu aut jadących od strony PKP Włochy w kierunku Alej Jerozolimskich. W uzasadnieniu możemy przeczytać, że wszystkie wloty ronda będą równomiernie obciążone, zatem ruch powinien się odbywać płynnie. Urzędnicy szacują, że w godzinach popołudniowego szczytu ruch aut wyjeżdżających z Castoramy nie będzie większy aniżeli aut jadących ulicą Popularną w kierunku Al. Jerozolimskich, co powinno zapewnić przepustowość ronda.
- Według informacji pozyskanych z ZDM, ewentualna przebudowa nie ruszy przed zakończeniem remontu linii kolejowej 447.
- Poszerzenie ul. Popularnej na odcinku od Alej Jerozolimskich do Castoramy nie będzie możliwe bez wycięcia rosnących tam kilku drzew. Jeśli dojdzie do realizacji inwestycji, nasze Stowarzyszenie będzie wnosić o wykonanie nasadzeń kompensacyjnych.
- Po stronie Castoramy nie pojawi się ścieżka rowerowa. Biuro Polityki Mobilności i Transportu Urzędu Miasta nie widzi potrzeby jej wytyczenia w związku z tym, że ścieżka jest już po drugiej stronie ul. Popularnej. Ponadto jej budowa wiązałaby się z koniecznością przeprowadzenia dodatkowej wycinki drzew rosnących po stronie Castoramy.
- Budowa ronda na wysokości ul. Wiktoryn nic nie zmienia jeśli chodzi o organizację wyjazdu z Makro. Nadal będzie tam obowiązywał nakaz jazdy w prawo.
Fot. M.Kopania