Na Dzień Edukacji – Człowiek w centrum widzenia

Przedstawiamy Państwu bardzo ważne opracowanie p.Danuty Lachowieckiej dotyczące edukacji we Włochach. Autorka przeprowadza analizę obecnej struktury edukacyjnej we Włochach i proponuje nieco inne spojrzenie na edukację – przez pryzmat potrzeb mieszkańców. Zwraca uwagę na potrzebę przygotowania pełnej oferty edukacyjnej. Proponuje bardzo konkretną ścieżkę przygotowania rzetelnego Programu dostosowania oferty edukacyjnej do zmieniających się warunków demograficznych i oczekiwań mieszkańców w każdym wieku. Wskazuje szczegółowe działania  i konkretne narzędzia przygotowania rzetelnej diagnozy, w opaciu o którą można zoptymalizować (także ekonomicznie) system obsługi mieszkańców w dziedzinie edukacji.

Człowiek w centrum widzenia

Edukacja – to coś więcej niż nauka szkolna !
Edukacja to rozwój człowieka, jego umysłu i wiedzy, jego ciała i sił witalnych.
Edukacja dotyczy człowieka na przestrzeni całego życia.
Edukacja to stan wiedzy i ducha danej osoby, danej społeczności, całego narodu.
Poziom edukacji tak rozumianej, determinuje poziom życia społecznego.
Edukacja to wartość, którą trzeba tworzyć i pielęgnować z myślą o dniu dzisiejszym i przyszłości.

Byłoby dobrze, by do tak rozumianej edukacji miał dostęp każdy mieszkaniec naszej dzielnicy. Aby to było możliwe, niezbędna jest zmiana perspektywy postrzegania problemów przez władze i przez nas samych.
To dla nas, dla naszych dzieci i wnuków potrzebne są placówki opiekuńcze i oświatowe, kadry o wysokich kompetencjach, nowoczesne programy uwzględniające fakt rewolucji cyfrowej.
To my powinniśmy być podmiotem strategii, polityki i wszelkich działań. Mamy prawo do dobrego żłobka, przedszkola, szkoły, wysokiej jakości szkoleń otwartych i wreszcie tzw. uniwersytetu trzeciego wieku.

Mamy prawo. Trzeba tworzyć możliwości – wykorzystywać fundusze europejskie, optymalizować lokalne decyzje. I nie zapominać, że dziś w każdym wieku liczą się kompetencje – nie tylko formalne wykształcenie.

Konsultacje
W Warszawie trwają konsultacje społeczne pod hasłem „ Jak powinna się zmieniać oferta edukacyjna w dzielnicach?  Wypracujmy wspólnie programy rozwoju edukacji w dzielnicach.” (inf. za http://konsultacje.um.warszawa.pl/aktualnosci/jak-powinna-zmieniac-sie-oferta-edukacyjna-w-dzielnicach ).  Do pobrania z tej strony są także WYNIKI BADAŃ dotyczące edukacji we Włochach (próba reprezentatywna). Na terenie naszej dzielnicy projekt nie został nagłośniony. Na pewno nie najlepiej działa komunikacja między urzędem i mieszkańcami.

Pierwszy warsztat we Włochach odbył się 18.09 br. w Urzędzie Dzielnicy Włochy. Poświęcony był opracowaniu diagnozy sytuacji.
 Byłam jedynym uczestnikiem reprezentującym mieszkańców Włoch. Pozostali uczestnicy to urzędnicy UD zajmujący się edukacją oraz zaproszeni dyrektorzy i pracownicy szkół włochowskich (co prawda niektórzy z nich to też mieszkańcy Włoch).

W materiałach, które – niestety po interwencji –  otrzymałam, z satysfakcją mogłam stwierdzić zapisy również moich uwag (dot. konieczności uwzględnienia sektora prywatnego w badaniach diagnostycznych i płynących z faktu ich istnienia wniosków).
To może napawać optymizmem – ktoś nas, mieszkańców Włoch, jednak słucha. Bądźmy więc bardziej aktywni.

1 2 3
Przewiń do góry